یک شنبه و چهارشنبه
22:00-14:30

شیراز، خیابان قصرالدشت، بالاتر از خیابان مهر، ساختمان پزشکی نگین، طبقه 3، واحد 19

تلفن تماس
07136290881 09206290881

پزشکان ارتوپدی چه کاری انجام می دهند؟

افراد زیادی درمورد کارپزشکان یا جراحان ارتوپد و آنچه که آنها به درمان آن می پردازند سوال می کنند. پزشکان ارتوپد ابزارهای جراحی و غیرجراحی را برای درمان سیستم اسکلتی عضلانی استفاده می کنند، که شامل صدمات ورزشی، نقایص ستون فقرات، بیماری های مختل کننده، مسمومیت ها، تومورها و نواقص مادرزادی می باشد. ما دراین مقاله به این پرسش ها پاسخ و کار پزشکان ارتوپد را به تفصیل نشان خواهیم داد. درمان های جراحی و غیرجراحی زیادی وجود دارد که پزشک و جراح ارتوپد برای درمان درد بیمار استفاده می کند. در اینجا ما به اختصار این روشها را چک می نماییم. بعد از پاسخ به این پرسش ها که پزشک یا جراح ارتوپد کیست؟ و پزشک یا جراح ارتوپد چه می کند؟

تکنیک های جراحی و درمان های غیر جراحی را به تفصیل شرح خواهیم داد. این عناوین و تکنیک ها عبارتند از: آرتروسکوپی، فیوژن، تثبیت داخلی(ایمپلنت های تثبیت کننده)،جایگزینی مفاصل، پوکی استخوان، ترمیم بافت نرم، تزریقات و کنترل درد. این عناوین تقریبأ تمام کارهایی راکه پزشک ارتوپد برای درمان قسمت دردناک سیستم اسکلتی عضلانی بیمار انجام می دهد دربر می گیرد.

پزشک ارتوپد کیست؟

پزشک ارتوپد متخصص شناسایی، درمان، پیشگیری و توانبخشی اختلالات، صدمات و بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی بدن می باشد. سیستم اسکلتی عضلانی شامل استخوان ها ، عصب ها، مفاصل، بندها و تاندون ها می باشد. به عبارت دیگر زمانی که شما در دست و مچ دست، پا و مچ پا، شانه و آرنج، گردن، پشت و مفصل ران احساس درد می کنید باید نزد دکتر ارتوپد بروید.

پزشکان ارتوپد از هردوابزارهای جراحی و غیرجراحی برای درمان سیستم اسکلتی عضلانی بدن شما استفاده می کنند. درمان غیر جراحی می تواند شامل دارو، تمرینات ورزشی و درمان های توانبخشی یا درمان های دیگر باشد. پزشکان ارتوپد متخصص درمان تمام جوانب سیستم اسکلتی عضلانی می باشند، با این حال بسیاری از پزشکان ارتوپد متخصص قسمت خاصی از بدن مثل دست، شانه، آرنج، ستون فقرات، استخوان لگن، زانو، پا یا مچ پا هستند.

پزشک ارتوپد چه می کند؟

درد اسکتلی عضلانی هرسال اولین دلیل افراد برای ویزیت دکترها می باشد. صدمات و موقعیت های اسکلتی عضلانی زیادی می توانند باعث بروز درد شوند و اغلب پزشکان ارتوپد می توانند به کاهش یا درمان درد کمک کنند. همانطور که ممکن است بدانید پزشکان ارتوپد استخوان های شکسته را درمان کرده و مفاصل دردناک را جایگزین می نمایند. اما آنها بیمارانی را که مشکلات زیر دارند نیز درمان می کنند:

• صدمات ورزشی
  • درد کمر، دیسک های پاره شده و تنگی مجرای ستون فقرات
  • تومورهای استخوانی
  • تونل کارپال،آرتروز دست و صدمات آن.
  • کجی پا، پای پرانتزی و دیسپلازی باسن
  • صدمات ارتوپدیک
  • کشیدگی عضلات
  • صدمات تاندون آشیل، پینه پا و صدمات پا و مچ پا
  • اصلاح استخوان
  • آرتروز

همانطور که می بینید پزشکان ارتوپد تاندون ها و رباط های پاره شده را ترمیم کرده، پیچ خوردگی ها و کشیدگی ها را درمان نموده با شکستگی ها و دررفتگی ها سروکار دارند. همچنین به بیماران روش تقویت ماهیچه های ضعیف را توصیه کرده و اعمال جراحی انجام می دهند. برخی از این جراحی ها استخوان های شکسته و بافت های نرم را ترمیم کرده، تعدادی نواقص مادرزادی را و تعدادی هم صدماتی که به علت بیماری و عفونت ایجاد شده اند. اما کارپزشکان ارتوپد محدود به این موارد نمی شود. پزشک یا جراح ارتوپد چه می کند؟ پاسخ کوتاه این است:

• آرتروسکوپی: فرایندی که با استفاده از دوربین داخل مفصل را می بینند.
  • فیوژن: عملی که با استفاده از دستگاه یا میله استخوان ها را در هم می آمیزند.
  • تثبیت داخلی: برای نگه داشتن استخوان ها در کنار هم با استفاده از روکش، پیچ یا پین.
  • جایگزینی مفصل: فرایندی که در آن مفصل آسیب دیده بطور کلی یا جزئی برداشته، اصلاح شده یا با مفصل مصنوعی جایگزین می شود.
  • اصلاح استخوان: اصلاح ناهنجاری استخوان به وسیله برش یا اصلاح مکان استخوان.
  • ترمیم بافت نرم:  ترمیم تاندون ها و رباط ها
  • تزریقات و کنترل درد

دراین لیست برای هر فعالیت یک پاسخ کوتاه می بینید.همانطور که مشاهده می کنید جزئیات زیادی بیان نشده و وظایف و فعالیت های پزشک ارتوپد محدود به این موارد نمی شود.

آرتروسکوپی:

جراحی کوچک پیش رونده ای است که با استفاده از آرتروسکوپ و اندوسکوپی که داخل یک برش کوچک قرار داده شده، معاینه و گاهأ درمان آسیب مفصلی انجام می دهد. امتیاز آن بر جراحی باز سنتی این است که نیازی نیست مفصل به طور کامل باز شود. این امتیاز زمان ریکاوری را کاهش داده و به علت زخمهای کمتری که در بافت ایجاد می کند درصد موفقیت عمل را بالا می برد. این جراحی محبوبیت خود را مدیون زمان سریع تر ریکاوری و اسکارهای کمتر به دلیل برش های کوچک تر می باشد. کلمه آرتروسکوپی از ترکیب دو لغت یونانی “arthro” به معنی مفصل و “skopein” به معنای نگاه کردن ساخته شده است. این کلمه از لحاظ ادبی به معنای “نگاه کردن به داخل مفصل” می باشد.

آرتروسکوپی انواع زیادی دارد وبرای درمان قسمت های زیادی از بدن به کار می رود. این انواع آرتروسکوپی در میان بیماران محبوب تر است: زانو، باسن، شانه، مچ دست، ستون فقرات و مفصل گیجگاهی.

فیوژن

یکی دیگر از تکنیک های جراحی ارتوپدیک فیوژن است که در درمان فیوژن ستون فقرات و فیوژن مفاصل به کار می رود.

اگر بیمار درد شدید آرتروزی داشته باشد، پزشک ارتوپد وی جراحی فیوژن مفصل را توصیه می نماید. این جراحی دو استخوانی که مفصل دردناک را تشکیل می دهند درهم می آمیزد. این باعث یکپارچه شدن استخوان ها می شود و می تواند درد را کاهش دهد. همچنین باعث استوار شدن آن و تحمل وزن بیشتر به وسیله آن می شود.

جراحی فیوژن مفصل را می توان روی مفاصل زیادی انجام داد: ستون فقرات، مچ پا، مچ دست، انگشتان، انگشت شست و پاها.

درمان جراحی فیوژن ممکن است مدتی(بعضی اوقات چندین ماه) طول بکشد و پزشک ارتوپد باید قبل ازانجام جراحی بیمار را از زمان ریکاوری آگاه نماید.

ایمپلنت های ارتوپدیک و تثبیت داخلی

تثبیت داخلی نوعی جراحی است که شامل قراردادن ایمپلنت های ارتوپدیک به روش جراحی با هدف اصلاح استخوان می باشد. در این جراحی یک تثبیت کننده داخلی استفاده می شود که ممکن است از استیل ضد زنگ، آلیاژ تیتانیوم، یا آلیاژ کروم کبالت ساخته شده باشد.این تثبیت کننده ها سه نوع عمده دارند:

روکش یا پیچ- سیم های کریشنر و میخ های داخل بدن.

جراحی های تثبیت داخلی به دو روش انجام می شوند: تثبیت داخلی کاهنده باز(ORIF) و تثبیت داخلی کاهنده بسته(CRIF) کاهنده باز در اینجا به نوعی جراحی باز گفته می شود که استخوان ها را به شکل لازم برای ترمیم شکستگی منظم می نماید. تثبیت داخلی به روشی گفته می شود که پیچ ها و روکش ها و میخ ها و دیگر لوازم را برای تسهیل یا انجام درمان تثبیت نمایند.

تثبیت داخلی کاهنده بسته  (CRIF) روش کاهنده بدون جراحی باز است که بعد از جراحی انجام می شود.

جایگزینی ایمپلنت یا مفصل

آرتروپلاستی جایگزینی یا جراحی جایگزینی مفصل روشی از جراحی ارتوپدیک است که در آن سطح مفصل دردناک یا از کار افتاده با پروتز ارتوپدی جایگزین می شود. زمانی که درد شدید مفصل یا از کارافتادگی آن با روش های ملایم تر آرام نشود، جایگزینی مفصل به عنوان درمان توسط پزشک تجویز می شود.

جایگزینی مفصل برای دردهای مفصلی زیادی ازجمله شانه، باسن، زانو، مچ پا و انگشت مورد استفاده قرار می گیرد.ماده پروتزی بکار رفته مورد استفاده در جراحی جایگزینی مفصل می تواند فلز، سرامیک یا آلیاژ باشد. رایج ترین مواد سرامیکی مورد استفاده در جایگزینی مفصل عبارتند از آلومینا، زیرکونیا، سیلیکا، هیدروکسی آپاتیت، نیترید تیتانیوم و نیترید سیلیکون.تصمیم گیری در مورد انتخاب هریک به عهده پزشک ارتوپد می باشد.

اصلاح استخوان

اصلاح استخوان به طور خلاصه جراحی است که در آن استخوان را برش زده و دوباره به آن فرم می دهند. پزشک ارتوپد ازاین نوع جراحی برای ترمیم مفصل آسیب دیده و همچنین کوتاه یا بلند کردن استخوانی استفاده می کند که نمی شود آن طور که باید با مفصل مورد نظر هماهنگ شود.

اصلاح استخوان نوعی متد ارتوپدیک است که برای آرام کردن دردهای آرتروزی مخصوصأ در قسمت باسن و مچ پا مورد استفاده قرار می گیرد. این جراحی می تواند مشکلات استخوان ها و مفاصل را در اندامهایی مانند باسن، زانو، ستون فقرات، فک ها، انگشت بزرگ پا و چانه برطرف نماید.

به علت طبیعت مشکل این جراحی ریکاوری می تواند زمان بر باشد. برای ایجاد اطمینان از برنامه ریزی صحیح برای درمان های غیر جراحی در طول دوره ریکاوری، مشاوره دقیق با پزشک ارتوپد از اهمیت خاصی برخوردار است.

ترمیم بافت نرم

بافت نرم شامل بافت هایی است که ساختمان ها و اندام های دیگر را به هم متصل، نگهداری یا احاطه کرده است و بافت آن مانند استخوان سخت نیست. بافت های نرم شامل تاندون ها، رباط ها، لایه های پوششی، پوست، بافت های فیبری، چربی، غشای سینوویال( که بافت های متصل کننده هستند)، ماهیچه ها، عصب ها و رگ های خونی می باشند.

صدمه به بافت نرم عبارت از آسیب رباط ها، ماهیچه ها و تاندون های مفاصل باسن،زانو، شانه و آرنج می باشد. آسیب بافت نرم معمولا در زمان کشیدگی، پیچ خوردگی و استفاده مداوم از قسمت خاصی از بدن اتفاق می افتد و ممکن است باعث درد، ورم، کبودی و از کار افتادگی آن شود. برای درمان چنین مواردی پزشک ارتوپد از روش جراحی ترمیم بافت نرم استفاده می کند.

تزریقات و کنترل درد

تزریقات ارتوپدیک درمان قسمت خاصی از بدن را برای کمک به کاهش یا از بین بردن درد انجام می دهند. تزریق ممکن است بطور کامل باعث از بین رفتن علائم درد شدید ارتوپدیک نشود. ممکن است موقتی یا دائمی باشد. اما تزریق می تواند به طور چشمگیری به کاهش درد کمک کرده و باعث افزایش راحتی و کار آمدی در فعالیت های روزمره شود.

پزشکان ارتوپد چهارنوع عمده تزریق را انجام می دهند:

تزریقات ضد التهاب: این نوع تزریقات باعث آرام شدن سریع التهاب شده و رایج ترین موارد استفاده آن در مچ دست، ستون فقرات، شانه ها، زانو، باسن، آرنج و مچ پا می باشد.

تزریقات ویسکوزی: این تزریق مستقیمأ به مفصل انجام می شود و باعث کاهش اصطکاک ضمن تحرک و کاهش درد مرتبط با آرتروز همچنین افزایش دامنه حرکت مفصل می شود.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP): این درمان از تزریقاتی بهره می برد که شامل پلاکت های خود فرد بیمار است و این کار را برای سرعت بخشیدن به درمان مفاصل، تاندون هاو بافت های نرم آسیب دیده انجام می دهند. شرایط خاصی که می تواند با این روش درمان شود عبارتند از: آرتروز، آسیب های مزمن تاندون، مشکلات کمر و ستون فقرات، آسیب ها و صدمات عصب ها، آسیب های ماهیچه ای و رباطی و زخم های درمان ناپذیر.

تزریق سلول های بنیادی: در این روش از سلول های بنیادی خود فرد استفاده می شود که صدمات بافت نرم و آرتروز را درمان کنند. این روش بهترین روش درمان های ارتوپدیک غیر جراحی است. سلول های بنیادی احیا کننده از مغز استخوان نخاع یا لگن خاصره جمع آوری می شوند. این سلول ها می توانند به بازسازی بافت نرم، غضروف و استخوان کمک کرده آنها را تبدیل به منبع عالی برای تسریع فرایند درمان و بهبود فرایند کلی عملکرد بیمار می نماید.

درباره دکتر

Amirreza Vosoughi, MD