یک شنبه و چهارشنبه
22:00-14:30

شیراز، خیابان قصرالدشت، بالاتر از خیابان مهر، ساختمان پزشکی نگین، طبقه 3، واحد 19

تلفن تماس
07136290881 09206290881

جراحی مچ پا و پا

آناتومی مچ پا

در این بخش پیش از آنکه به عمل جراحی آرتروسکوپی مچ پا بپردازیم کمی درباره آناتومی مچ پا صحبت می کنیم، مفصل مچ پا یکی از پایدارترین مفصل های موجود در بدن ما می باشد، این مفصل در محل اتصال ساق پا قرار گرفته است، جالب است بدانید زمانی که ما راه می رویم نیرویی تقریبا 1.5 برابر وزن واقعی ما به مچ پا وارد می شود و زمانی که ما می دویم نیرویی برابر با 8 برابر وزن ما به مچ پای ما وارد می شود.

مچ پای ما از کنار هم قرار گرفتن 4 استخوان در کنار یکدیگر ساخته شده است، در بالای آن استخوان درشت نی (تیبیا) و استخوان نازک نی (فیبولا) قرار گرفته اند، بین این دو مفصل یک مفصل دیگر وجود دارد که با نام تیبیوفیبولار تحتانی شناخته می شود. از کنار هم قرار گرفتن 2 مفصل تیبیا و فیبولا در مچ پا یک فرورفتگی ایجاد می شود که در بالای آن استخوان تیبیا و در دوطرف آن قوزک های داخلی و خارجی قرار گرفته است. در داخل این فرورفتگی تالوس Talus یا قاپ وجود دارد که اصولا با نام مفصل Talocrural یا مفصل انکل Ankle joint و یا مورتیس Mortiseشناخته می شود.

رباط ها در واقع باند های بسیار محکمی هستند و وظیفه آنها وصل کردن استخوان ها به هم می باشد، رباط های جانبی این قسمت شامل سه رباط تالو فیبولار جلویی، تالو فیبولار عقبی و کلکنئو فیبولارمی شوند، اما میتوان گفت پیچ خوردگی یا آسیب دیدگی مچ پا، اصولا شامل دو رباط تالو فیبولار جلویی و کلکنئو فیبولار می شود.

جالب است بدانید که در طرف دیگر از مفصل پا رباط دلتوئید قرار گرفته است، این رباط به گونه ای قرار گرفته است که هرگز خودش به تنهایی پاره نمی شود اما زمانی که مچ پای شما آسیب می بیند ممکن است این رباط نیز پاره شود. مفصل مچ پای ما در داخل توده ای آبکی و محکم قرار گرفته است نام این توده کپسول مفصلی می باشد، زمانی که کپسول مفصلی پر از نمک استریل می شود جراح می تواند آرتروسکوپ در داخل آن فرو ببرد و با روشن کردن چراغ آن درون مفصل را ببیند، با ما همراه باشید تا بهترین متخصص ارتوپد در تهران را به شما یادآور شویم.

عمل جراحی آرتروسکوپی مچ پا

آرتروسکوپی مچ پا در واقع یک عمل غیر تهاجمی است، عمل جراحی آرتروسکوپی مچ پا توسط جراح ارتوپدی به منظور رفع مشکلات برای مفصل مچ پا انجام می شود. در این عمل جراحی از آرتروسکوپ استفاده می شود که یک دوربین کوچک است که با آن می توان داخل مچ پا را دید درواقع این دوربین تصاویری از درون مچ پا به صفحه نمایش ما انتقال می دهد.جالب است بدانید که عمل ارتروسکوپی امروزه پیشرفت های چشمگیری داشته است و جالب آنکه روز به روز دارد به لیست مشکلاتی که می توان با استفاده از آن درمان کرد افزایش می یابد. تصویری که با این روش به دست جراح می رسد به اندازه کافی بزرگ است و این مسئله کمک خوبی به جراح برای تشخیص و درمان این بیماری می کند و به او اجازه می دهد تا برش کوچکتری بزند از این رو بافت های کمتری آسیب می بینند. جالب است بدانید این روش در گذشته تنها برای تشخیص مکان درد به کار برده می شد اما امروزه برای درمان نیز بسیار کاربردی است.

اقدامات قبل از جراحی آرتروسکوپی مچ پا

به یاد داشته باشید که مصرف دخانیات از یک ماه قبل از جراحی ممنوع است.
مچ پای خود را بیشتر بالا قرار دهید.
قرص هایی که توسط جراح ارتوپدی تجویز شده است را کاملا سر وقت مصرف نمایید.
تراپی برای اینگونه بیماران بسیار کارآمد می باشد.
حداقل دو هفته قبل از جراحی از نوشیدنی های الکلی استفاده نکنید.
شب قبل از جراحی حتما استراحت کافی داشته باشید.
قبل از مصرف هرگونه دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.
روز جراحی از خوردن غذا و نوشیدنی خودداری نمایید.
حتما ورزش های خود را جدی بگیرید.
برای عمل جراحی آرتروسکوپی مچ پا اگر هرگونه نگرانی دارید حتما با پزشک خود در جریان بگذارید تا بتوانند شما را راهنمایی کنند، ممکن است پزشک به شما پیشنهاد دهد که قبل از جراحی به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید در این صورت حتما این کار را انجام دهید چرا که به روند درمان شما کمک خواهد کرد.

روش انجام جراحی آرتروسکوپی مچ پا

این عمل اصولا توسط پزشک شما و به صورت سرپایی انجام می شود از این رو شما می توانید همان روز مرخص شوید و به خانه بروید. میزان و نوع بیهوشی که برای شما اعمال می شود بستگی به نوع مشکل شما دارد و اینکه مفصل مچ شما چقدر آسیب دیده است. ممکن است برای انجام این عمل تنها بی حسی عمومی برای شما اجرا شود اما به یاد داشته باشید که در این روش در طول عمل به خواب خواهید رفت. این دارو از ستون فقرات شما به بدن تزریق می شود، اما امکان این وجود دارد که تنها ناحیه ای که قرار است جراحی شود را بی حس کنند.

بعد از بیهوشی پزشک ابزاری که با نام ارتروسکوپ آن را می شناسیم و اندازه آن مانند یک مداد است را از طریق بریدگی کوچک وارد پای شما می کند. این دستگاه شامل یک لنز دوربین و یک منبع نور است که به او اجازه می دهد تا داخل مفصل را ببیند. پزشک مفصل را با مایع استریل پر می کند تا بتواند بهتر آن را ببیند، او به این روش داخل مفصل را می بیند و زمانی که متوجه شد مشکل است کجا است شروع به درمان آن می کند. به یاد داشته باشید که در طی این عمل حداقل دو بریدگی در جلو و پشت مفصل پای شما ایجاد خواهد شد که این دو بریدگی جایی برای وارد شدن دوربین و وسایل جراحی بوده است. بعد از عمل این جا ها بخیه می شود و با باند استریل پوشانده می شود.

عوارض جراحی آرتروسکوپی مچ پا

همانطور که می دانید همه جراحی ها می توانند منجر به بروز یکسری عوارض شوند، عمل جراحی آرتروسکوپی مچ پا نیز از این قائده مستثنا نیست. تعدادی از عوارض این عمل جراحی شامل موارد زیر می شود:

عوارض بیهوشی بعد از جراحی

یکی از نگرانی ها بیهوشی می باشد، البته همانطور که می دانید بیشتر جراحی ها به بیهوشی نیاز دارند بهتر است در این باره با پزشک خود صحبت کنید و نگرانی های خود را حل کنید.

لخته شدن خون به دلیل جراحی

یکی از دیگر نگرانی ها می تواند لخته شدن خون باشد، البته این مورد بیشتر در رابطه با جراحی های لگن و زانو دیده می شود. این تورم ممکن است موجب لخته شدن و درد پا شود، همچنین به یاد داشته باشید که لخته ممکن است حرکت کند و وارد ریه شود پزشکان به این موارد آمبولی ریه می گویند که بسیار هم می تواند خطرناک باشد از این رو همه پزشکان لخته شدن خون را بسیار جدی می گیرند.

عفونت به دلیل جراحی

به یاد داشته باشید که پس از این جراحی ممکن است عفونت هایی رخ دهد، اما احتمال آن بسیار کم است. اما شما ممکن است بعد از جراحی به افزایش تورم، درد، تب و قرمزی دچار شوید و ترشح های زیادی از این برش مذکور خارج شود که در این شرایط پزشک شما باید توصیه های لازم را به شما داشته باشد.

عفونت در کل به دوسته تسیم می شود که با نام عفونت سطحی و عفونت عمیق تقسیم می شود. عفونت سطحی اصولا زیر پوست و در اطراف زخم رخ می دهد و با آنتی بیوتیک قابل درمان است اما عفونت عمقی یک عارضه جدی است و به احتمال زیاد به تخلیه باز نیاز دارد.

شکست تجهیزات

از آنجایی که اصولا تجهیزات جراح ها برای جراحی آرتروسکوپی کوچک است احتمال اینکه این ابزار ها در زمان جراحی شکسته شوند زیاد است، اما اصولا این به عنوان یک آسیب جدی شناخته نمی شود و به راحتی می توان ابزار را از درون مفصل بیرون کشید و تنها مشکل این مورد این است که زمان جراحی طولانی تر می شود. برای شناخت بهترین متخصص ارتوپد با ما همراه باشید.

آهسته بودن روند بهبودی بعد از عمل آرتروسکوپی مچ پا

جالب است بدانید که بیماران بعد از عمل آرتروسکوپی مچ پا به سرعت می توانند فعالیت های روزمره خود را ادامه دهد. در این عمل جراحی از آنجایی که از آرتروسکوپ استفاده می شود محل برش بسیار کوچک تر از روش های دیگر است اما باز هم به یاد داشته باشید که شما حتما باید با پزشک خود درباره طول مدت درمان صحبت کنید تا مشکلی در این رابطه نداشته باشید.

درباره دکتر

Amirreza Vosoughi, MD

Associate Professor of Orthopedic Surgery, Foot & Ankle Surgeon

پست‌های اخیر

ما را دنبال کنید